گشایش روزی

100,000 تومان

ناشر:نورالزهرا شابک:2-9-93994-964-978 نویسنده: محمد علی قاسمی



در «گشایش روزی» مجموعه ای از آیات و روایات اهل بیت (ع) در باب رزق و روزی، (عوامل موثر در گشایش روزی، عوامل فقر و تنگدستی، خوشبختی، ثروت و فقر) جمع آوری گردیده است

بخشهایی از متن این کتاب

ثروتمندان بی ایمان

ممکن است این سوال در ذهن بسیاری از خوانندگان محترم مطرح شود ، که چرا بسیاری از افراد با اینکه ایمان ندارند و بسیاری از دستورات اسلام را عمل نمی کنند ، بلکه بی پروا هر گناه و معصیت را انجام می دهند ، اما دارای ثروت و مال و منال فراوانی هستند ؟

در پاسخ این پرسش می گوئیم : عامل ثروت ظاهری افراد بی ایمان ، نسبت به افراد مختلف متفاوت است :

گروه نخست : برخی از این افراد ، گرفتار استدراج و مکر الهی شده اند ، اینان کسانی هستند که تنها در پی شهوات و خواسته های نفسانی خویش بوده و هر حریمی را می شکنند ، خدای متعال به آنان مهلت می دهد و هر آنچه ثروت و نعمت بخواهند در اختیارشان می گذارد تا در سرازیری سقوط قرار گیرند و سرعت آنان در حرکت به سوی عذاب بیشتر گردد . قرآن کریم در این باره می فرماید :

گمان نکنند کسانی که کافر شدند که مهلت دادن ما به ایشان برای آنان بهتر است ، همانا ما به آنان مهلت دادیم تا به سرکشی و طغیان خویش بیفزایند و برای آنان عذابی خوار کننده است . این انسان های به ظاهر خوشبخت ، با دیدن نعمت های فراوانی الهی ، خدا را فراموش کرده و هر روز بیشتر از گذشته در باتلاق گناه فرو می روند . تا اینکه ناگهان مرگ آنان فرا می رسد و با کوله باری از گناه و معصیت و بدون هیچ عمل نیکی ، وارد قبر و قیامت می شوند .

امام صادق (ع) می فرماید : هرگاه خداوند نسبت به بنده ، خیر نخواهد ، پس هنگامی که گناه می کند ، به او نعمتی عنایت می کند تا استغفار و بازگشت را فراموش کند . و امیر مومنان (ع) در سخنان کوتاه خود در نهج البلاغه می فرماید : ای فرزندان آدم ! هنگامی که می بینید پروردگارتان به دنبال گناهانتان به شما نعمت می دهد بترسید ( زیرا در سنت مکر و استدراج گرفتار شده اید ) بنابر این ، این ثروت های ظاهری به ضرر انسان های بی ایمان و تقوا است و سبب عذاب بیشتر آنان خواهد شد ... ( صفحه 47 و 48 )

نماز های گشایش روزی

نماز شب

نماز شب دارای آثاری فراوان است ؛ یکی از آنها ، توسعه در روزی است . امام صادق (ع) فرمود : نماز شب انسان را نورانی می کند ، بوی انسان را خوش و روزی ، جذب می نماید . و در سخنی دیگر فرمود : دروغ می گوید کسی که نماز شب می خواند ، حال آن که گرسته است ، زیرا نماز شب روزی روز را تضمین می کند . هنگامی که بنده ای برای نماز شب بر می خیزد ، از راست و چپ خواب به سراغش می آید و گاهی در اثر خواب چانه اش به سینه اش می چسبد ، خداوند فرمان می دهد بنگرید به این بنده ام که برای تقرب جستن به من چه می کند . او از من سه چیز را انتظار دارد ، گناهانش را بیامرزم ، توبه اش را بپذیرم و روزیش را زیاد کنم ، ای فرشتگان من ، شاهد باشید که هر سه را به او دادم .

نماز نجات از فقر

امام باقر (ع) فرمودند : مردی خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد و گفت : ای رسول خدا (ص) من عیال مندم ، قرض دارم و در فقر و سختی بسر می برم ، دعائی به من یاد دهید که خدا را با آن دعا بخوانم تا اجابتم کند .

پیامبر (ص) فرمود : ای بنده خدا به دقت وضو بگیر ، سپس دو رکعت نماز بگذار و رکوع و سجود آن را کامل و درست بجای آور ، سپس این دعا را بخوان : یا ماجد یا واحد یا کریم ، اتوجه الیک بمحمد نبیک نبی الرحمه صلی الله علیه و اله یا محمد ، یا رسول الله ، انی اتوجه بک الی الله ربک و ربی و رب کل شیء ان تصلی علی محمد و علی اهل بیته واسالک نفحه کریمه من نفحاتک و فتحا یسیرا و رزقا واسعا الم بها سعثی و اقضی بها دینی و استعین بها علی عیالی .

نماز روزی

رسول خدا (ص) از جبرئیل نقل فرمود : که برای گشایش روزی دو رکعت نماز بخوان در رکعت اول سوره حمد یک بار و سوره کوثر سه بار و سوره اخلاص سه بار بخوان و در رکعت دوم سوره حمد یک بار و هر یک از سوره های ناس و فلق را سه بار بخوان .

نماز توانگری

نماز دیگری را برای گشایش و سعت روزی نقل کرده اند : این نماز دو رکعت است ، در هر رکعت سوره فاتحه و ده بار آیه : قل الهم مالک الملک توتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی قدیر . و بعد از سلام نماز ده بار بگوید : رب اغفروا رحم و انت خیر الرحمین ... ( صفحه 81 و 82 )

حرامخوری

چقدر انسان ها بدنبال ثروت اگر چه حرام می گردند و به هر دری می زنند تا مال و منالی جمع کنند ، اما غافل از آنکه خداوند برکت را از مال حرام برداشته و آن را مایه فقر و نیاز قرار داده است . پیامبر (ص) فرمود : هر کس مالی را از راه نامشروع و حرام بدست آورد ، خدای متعال او را فقیر و نیازمند می سازد . در سخنی دیگر می فرماید : کسی که مالی را از راه غیر حلال بدست آورد ، خداوند او را فقیر و تهیدست می گرداند . و در سخن زیبای حضرت صادق (ع) حرامخواری مایه نابودی روزی حلال معرفی شده است . حرام خوری زیاد ، روی را نابود می کند . ( صفحه 148 ) ق 1