در تاریخ بشریت، مردان و زنان بسیاری یافت می شوند که در علوم و فنون مختلف از نبوغ سرشاری برخوردار بوده اند و آوازۀ آنان سراسر عالم را فرا گرفته است. خاندان پاک و طاهر نبوی (ع) نیز مردان و زنانی را در خود پرورش داده است که اسامی و عناوین بارز و آشکاری در عرصۀ آفرینش و تکوین هستند و یافتن مشابهی برای آنان بسیار سخت است. 
یکی از چهره های ماندگار تاریخ، چهرۀ حضرت زینب کبری (س) است. ایشان دست پروردۀ پدر و مادری است که زندگی مبارک شان سرشار از فضایل و کرامات است. حضرت زینب (س) در طول حیاتشان با سختی ها و حوادث دردناکی روبه رو بوده و همواره با صبر و شجاعت با آن ها مواجه شده اند؛ ضمن آن که در موقع لزوم با فصاحت و بلاغت موجب سربلندی خاندان خود شده است. 

نگارنده در کتاب حاضر زندگی این بزرگوار را از زمان تولد تا شهادت بازگو و حوادث زندگی ایشان را در برهه های مختلف در بیست فصل بیان می کند.
گزیده ی کتاب 
هنگامی که حضرت زینب (س) متولد شد و پیامبر اکرم بر آن آگاهی یافت، به خانه دختر بزرگوارش حضرت فاطمه سلام الله علیها آمد و فرمود: دختر عزیزم نوزادت را به من بده\"
وقتی حضرت زهرا نوزاد را آورد رسول خدا (ص) او را در آغوش گرفت و به سینه ی مبارک خود چسباند آنگاه صورت شریفش را بر صورت او نهاد و با صدای بلند گریه ی شدیدی نمود، به گونه ای که اشک مبارکش بر گونه هایش جاری شد.
فاطمه (س) فرمود: خداوند چشمانت را گریان نکند ای پدر! چرا گریه میکنی؟
رسول خدا فرمود:\" دختر عزیم ای فاطمه، این دختر به بلاهای بسیاری گرفتار خواهد شد و مصائب و حوادث تلخی بر او وارد خواهد شد، ای جگر گوشه من ! و ای نور چشمانم! هر کس بر او و مصیبت هایش گریه کند، ثوابی مانند ثواب گریه بر دو برادر بزرگوارش را خواهد داشت\" سپس حضرت او را زینب نام نهاد.

این کتاب در 426 صفحه در قطع وزیری و جلد سخت در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است . ق 5