هشدارهای تربیتی(سیره علوی)

100,000 تومان

ناشر:هجرت شابک:5-07-5875-964-978 از سلسله مباحث برنامه سمت خدا توسط حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی



نام کتاب: هشدارهای تربیتی (سیره علوی)
نویسنده: سید حسین حسینی قمی
تعداد صفحات: 262
توضیحات کتاب: موضوع سیره ی امیر مؤمنان (ع) از مهم ترین موضوعات در بررسی زندگانی اهل بیت (ع) است.
مجموعه فوق، از سلسله مباحث حجت ­الاسلام­ والمسلمین سید حسین حسینی قمی با موضوع هشدارهای تربیتی است که در برنامه­ ی سمت خدا به سمع و نظر بینندگان رسیده است. این مجموعه در شانزده گفتار با عنوان­ های: ارکان سعادت جامعه، گره گشایی، به هنگام فتنه، نگرانی های امیر مؤمنان (ع)، ادب دعا، هشدار به کار گزاران، سیره ی اهل تقوا، ازدواج آسان، عبرت های مرگ و قسم های نهج البلاغه به رشته تحریر درآمده ­است.
منبع تمام گفتارهای این کتاب از فرمایشات امیر مؤمنان (ع) است که در باب مباحث مختلف در نهج البلاغه آمده و لازم است سرلوحه ی زندگی همه مؤمنان قرار گیرد. نویسنده، ابتدا با استناد به یکی از بیانات امیر مؤمنان (ع) در بخش کلمات حکمت آمیز، ارکان لازم برای سعادت یک جامعه را بیان می کند. پس از آن به نگرانی های امیر مؤمنان (ع) و در مفهوم گسترده تر نگرانی هایی که اهل بیت (ع) در مورد امّت شان داشتند، می پردازد. در ادامه آداب دعا، موانع استجابت، دعاهای امیر مؤمنان (ع) و توصیه های ایشان به کارگزاران برای برقراری عدالت در جامعه را عنوان می کند. و با اشاره به ازدواج حضرت امیر با فاطمه زهرا (س) به اهمیت ازدواج آسان طی دو گفتار می پردازد. همچنین در گفتار پایانی تعدادی از  قسم های امیر مؤمنان (ع) آمده است.
اسلام، دین زندگی و سعادت است و از هدفهای اصلی و اولیه آن رساندن انسان به رستگاری و سعادت در دنیا و آخرت است. رسیدن به این رستگاری، بدون رعایت مسائل تربیتی و اخلاقی، ممکن نیست. قرآن کتاب انسان سازی است و ساختن انسان، بدون آموختن قوانین صحیح تربیتی و اجرای صحیح آنها، ممکن نیست.
کتاب هشدارهای تربیتی به ارائه چهل مسئله تربیتی می پردازد که راهنمای خوبی برای پدران و مادرانی می باشد که درصدد تربیت صحیح فرزندانشان می باشند. 
کتاب حاضر شامل چهل هشدار در مورد تربیت فرزندان می باشد.
بخش هایی از کتاب
بیم از فقر
امیرالمومنان علیه السلام به فرزندشان محمد حنیفه می فرمایند :
پسرم ! من به تو از فقر بیمناکم ؛ از آن به خدا پناه بر که فقر مایه نقص دین و سرگردانی است 
آزمون اموال و اولاد
یکی از سخت ترین آزمون های ما همین دو آزمون است ؛ اموال و اولاد مادر خیلی از آزمون های الهی موفق می شویم. نماز اول وقت را می خوانیم ماه رمضان روزه می گیریم ، حج بیت الله الحرام مشرف می شویم ، اما در این دو آزمون به مشکل بر می خوریم .
این که انسان بتواند ثروت را از حلال تهیه کند و به ربا خواری رشوه خواری ، کم فروشی و اقسام حرام خواری ها مبتلا نشود ، واجبات مالی را بپردازد ، خمس و زکات را بدهد ، به فقرا رسیدگی کند، بسیار مهم است .حساب واجبات مالی که می رسد به مشکل بر می خوریم . خمس سخت است . زکات سخت است ، صدقات سخت است . قرآن در شمار اوصاف نماز گزاران واقعی می فرماید :
و الذین فی اموالههم حق معلوم للسائل والمحروم ؛ و آنها که در اموالشان حق معلومی است ، برای درخواست کننده و محروم . 
لذا امیر مومنان به این دو آزمون اشاره کرده اند ؛ آزمون ثروت آزمون اولاد .آزمون اولاد هم بسیار سخت است . ما در بسیاری از آزمون ها نمره می آوریم ، اما فرزندان ما از ما تقاضاهایی دارند که ما میدانیم درست نیست ، خلاف شرع است ولی به دلیل محبت بیش از حدی که بهب فرزندا داریم ، تسلیم آنها می شویم .
حضرت امیر علیه السلام فرمودند : نگو خدایا من را امتحان نکن . این به این معناست که شما اولاد و ثروت نمی خواهی ، چون به فرموده قرآن اولاد و ثروت امتحان است . اگر میخواهی دعا کنی بگو: در این آزمون ها شکست نخوریم.