مفتاح الفلاح(کلیدرستگاری)

200,000 تومان

ناشر: انتشارات جلوه کمال شابک: 6-12-2794-964-978 نویسنده:مرحوم شیخ بهایی معرفی شده و ترجمه استاد نظری منفرد



کتاب مفتاح الفلاح که مِفْتاحُ الْفَلاح فی عَمَلِ الْیَوْم و اللّیلَة مِنَ الْواجباتِ وَ الْمُسْتَحَبّات هم خوانده می‌شود، در ماه صفر 1015 قمری توسط شیخ بهایی نوشته شده است.
بهاءالدین عاملی مشهور به شیخ بهایی، فقیه، محدث، و ریاضیدان قرن دهم و یازدهم هجری قمری است که 123 اثر علمی و ادبی به وی نسبت داده شده است.او بالاترین منصب رسمی دینی یعنی شیخ الاسلامی را در حکومت صفویه بر عهده داشته است.شیخ بهایی نام کتاب خود را مفتاح الفلاح دانسته اما سید محسن امین آن را «مفتاح الفلاح فی عمل الیوم و اللیلة» نامیده و آقا بزرگ تهرانی هم نام آن را «مفتاح الفلاح فی الاعمال و الادعیة الابدیة فی الیوم و اللیلة» ذکر کرده است
چنانکه شیخ بهایی در کتاب گفته، مفتاح الفلاح در پی درخواست جماعتی نوشته شده که به دنبال آگاهی از اعمال یک مسلمان در ساعات مختلف شبانه‌روز بوده‌اند. بر همین اساس، او نمازهای واجب و مستحب، وضو، و طهارت را هم در کتاب خود ذکر کرده است.
مفتاح الفلاح دارای یک مقدمه کوتاه درباره سبب تألیف کتاب و معرفی اجمالی هر باب است. مؤلف اعمال شبانه‌روز را به شش قسمت تقسیم کرده و برای هر قسمت بابی را اختصاص داده است.

ابواب کتاب


  • باب اول در اعمالی است که بین الطلوعین انجام می‌شود اعم از واجب و مستحب.

  • باب دوم اعمال مختص به طلوع آفتاب تا ظهر شرعی و زوال آفتاب است.

  • باب سوم شامل اعمال زوال آفتاب تا غروب آن است.

  • باب چهارم اختصاص به اعمال غروب خورشید تا وقت خواب دارد.

  • باب پنجم شامل اعمال وقت خواب تا نیمه شب است که آداب خواب و تسبیح حضرت زهرا(س) را هم در این قسمت ذکر نموده است.

  • باب ششم اعمال بین نیمه شب تا طلوع فجر است.

  • خاتمه کتاب که شامل تفسیر سوره حمد است


این کتاب که توسط استاد نظری منفرد ترجمه و به نام کلید رستگاری منتشر شده است درقطع وزیری و با جلد سخت در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.