فرهنگ غدیر

300,000 تومان

ناشر: معروف شابک: 6-07-8275-964 نویسنده: جواد محدثی معرفی شده توسط استاد فرحزاد



معرفی کتاب از مقدمه مولف کتاب:

 غدیر بارزترین جلوه تشیع است و خط ولایت است. تشیع در بعد نظام سیاسی و حکومت به شایسته سالاری معتقد است و «امامت»  نظامی الهی است که بر مبنای تعیین شایسته ترین افراد به جانشینی پیامبر(ص) و ادامه ی ولایت خدا و رسول و اجرای احکام قرآن مبتنی است.

آنچه در سال دهم هجری به فرمان خدا در غدیر خم روی داد و پیامبر اکرم(ص) در روز هجدهم ذی حجه ی آن سال در بازگشت از حجةالوداع امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) را به امامت مسلمین و ولایت امت و جانشینی خویش نصب کرد در راستای اطاعت امر خدا بود.

گرچه اعلان وصایت و خلافت و ولایت حضرت علی(ع) از همان آغاز دعوت علنی در واقعه یوم الدار صورت گرفت و بارها و بارها این مسئله مهم و حیاتی و سرنوشت ساز از زبان پیامبر خدا اعلام شد و آیات قرآن در شان حضرت امیر(ع) و فضایل او و اهل بیت عصمت نازل گشت. اما غدیرخم روز اعلام رسمی و علنی این مساله بود که در حضور بیش از صدهزار مسلمان حاضر در آن صحنه ی به یادماندنی بود. از این رو غدیر برای پیروان مکتب اهل بیت که همان اسلام راستین است نقطه عطف است و نقش کلیدی در شکل گیری خط سیاسی تشیع دارد که ادامه ی اسلام ناب محمدی است.

شناخت تاریخ و مبانی و معتقدات و اصول تشیع و جایگاه عترت و معارف نورانی اهل بیت و محوریت امیرمومنان(ع) در تفکر شیعی و آشنایی با فضایل حضرت علی(ع) و خاندان پیامبر و ...از جمله شناخت های ضروری برای هر شیعه است.

هرکس دل به مهر و ولای صاحب ولایت سپرده و از چشمه ی دریا گونه ی غدیر سیراب شده است بر خود فرض می داند که در نشر و تبلیغ و تبیین فرهنگ اهل بیت و معارف شیعی بکوشد از این رهگذر در طول چهارده قرن که از حادثه غدیر می گذرد پیوسته این موضوع زنده و مطرح بوده و تالیفات گرانسنگ و ماندگاری بر محور ان حقیقت و باور پدید آمده است و عالمانی سختکوش و متعهد و ولایی درباره آن سنگ تمام گذاشته و عاشقانه رنج تتبع و تحقیق و تدوین و عرضه را به جان خریده و میراث مکتوب شیعه را غنا بخشیده اند. لیکن...هنوز کار ناکرده و بر زمین مانده بسیار است. تدوین این مجموعه نیز با ویژگی هایی که در آن می بینید از ان جمله است.