جزئیات واقعه ی مباهله که بیش از یک ماه طول کشید، برای نسل جوان امروزه شناخته است. «مباهله» یک ماجرای تاریخی بلند از وقایع سال های آخر عمر پیامبر(ص) است؛ که با نامه ای از سوی آن حضرت به مسیحیان آغاز شد. پیرو آن در مجلسی عظیم و عمومی پیشگویی های کتب آسمانی درباره ی حضرت توسط مسیحیان قرائت شد. سپس نمایندگان نجران به مدینه سفر کردند و پس از مناظره با پیامبر(ص) محکوم شدند. پس از آن قرار بر مباهله بین آن حضرت و نجرانیان شد، که اثبات حقانیت خود را به خدا واگذار کردند تا هرکدام حق را دانسته کتمان می کند به عذاب الهی گرفتار شود. آیه ی قرآن به عنوان دستور مباهله نازل شد و مقام باعظمت اهل بیت(ع) به همه فهمانید و علی(ع) را نفس پیامبر(ص) معرفی کرد، تا همه بدانند که جانشینی حضرتش مخصوص علی بن ابی طالب(ع) است. این جا بود که مسیحیان چون صدق آن حضرت را به خوبی می دانستند، از مباهله و عذاب الهی وحشت کردند و سرباز زدند. اما پیامبر(ص) آمادگی خود را اعلام کرد و این گونه حقانیت اسلام نزد همگان ثابت شد. مؤلف محترم در مورد مراحل تنظیم این کتاب چنین می گوید: روند آماده سازی کتاب حاضر مراحلی را طی کرده، که هر فصل آن نیاز به فصل دیگر را عملاً به میان آورده است. در مرحله ی اول، داستان مفصل مباهله که در یک روایت بلند آمده ترجمه گردیده است. سپس آن چه مربوط به آیه ی مباهله و نصارای نجران بود در بیش از سه هزار کتاب تاریخی- اعتقادی شیعه و سنی مورد جستجو قرار گرفته و استخراج شده است، که نتیجه ی آن دست یابی به مسایل گوناگون پیرامون مسأله ی مباهله است. از سوی دیگر آن چه پس از ماجرای مباهله به عنوان تاریخ هزار و چهارصد ساله ی آن در لابلای صفحات تاریخ به دست آمده، در سه جهت تقسیم شده است. بخشی از آن مربوط به خلفای غاصب و برخورد آن ها با مسأله ی مباهله است. بخشی دیگر مربوط به اتمام حجت با مباهله است. قسمتی دیگر داستان هایی در رابطه با نجران و نجرانیان است که در حاشیه ی مباهله به حساب می آیند.
در کتاب حاضر، برای آمادگی ذهنی نسبت به ماجرای مباهله، پس از دورنمایی برگرفته از داستان مفصل، به بررسی جغرافیایی تاریخی نجران پرداخته شده است، تا اهمیت و سابقه ی سرزمینی را که مسیحیان از آن جا برای مباهله آمدند در نظر گرفته شود. هم چنین با توضیحی درباره ی مقامات کلیسا، شخصیت های ماجرای مباهله معرفی شده اند که برای خواننده هیچ سابقه ی ذهنی ندارد و با شناخت آن ها درک دقیق تری از داستان به وجود می آید. با در نظر گرفتن یافته هایی که درباره ی مباهله به دست آمده، کتاب حاضر در هشت بخش تنظیم شده و در پایان منابع، سپس فهرست کاملی از محتوای کتاب ارایه شده است.
کتاب حاضر که در قطع وزیری و با جلد شومیز در حدود 330 صفحه می باشد توسط حجت الاسلام فرحزاد در برنامه سمت خدا معرفی گردیده است ق 4