معرفی کتاب

مطالب این کتاب در دو بخش کلی تقسیم می شود. بخش اول هم به 2 قسمت تقسیم می شود. در قسمت اول بخش اول بحث بیشتر جدلی و احتجاجی است. به این معنا که نظرات شیعی را در تبیین و تحلیل حوادث صدر اسلام مطرح کرده و روی آن بحث می کند. این بخش با بررسی جریان سقیفه و تبیین و تحلیل آن شروع شده و سپس حکومت زاییده شده از آن و آثار و نتایجی که به بار آورده است از جمله بررسی یورش به بیت نبوت و مصادره فدک و همچنین کلیه اموال خاندان پیامبر (ص) می پردازد. در قسمت دوم از بخش اول هم به مسائل مهم و اصلی از جمله بیماری، وفات و خاکسپاری دختر پیامبر (ص) پرداخته می شود که شکل بحث بیشتر توضیحی تبیینی است.
در مباحث قسمت اول ناگزیر بیشتر به اسناد و مدارک مشهور و مقبول مسلمانان مانند تاریخ الرسل و الملوک طبری (امام مورخان اسلام رسمی) طبقات الکبری ابن سعد کاتب الواقدی (معتبرترین ترجمه نگار قدیم مکتب خلافت)، انساب الاشراف بلاذری (قدیمی ترین مورخ با تاریخی بزرگ و مفصل)، تاریخ المدینه المنوره ابن شبه (قدیمی ترین مدینه شناس) و یا صحیح بخاری و مسلم (دو امام محدثان مکتب خلافت) مراجعه می شود. البته در صورت لزوم به بررسی سندی نیز دست پرداخته است و در حد ممکن به اتفاق و اجماع مورخان و محدثان نزدیک شده است.

در قسمت دوم بحث تطبیقی است. بدین صورت که مراجع هر دو مکتب را در کنار هم می آورد و در صورت لزوم با یکدیگر تطبیق و مقایسه می کند. در بخش دوم از ورود پیامبر (ص) به مدینه و چگونگی ساختمان مسجد آن شهر و همچنین موقعیت خانه پیامبر (ص) و خانه ی دختر بزرگوار ایشان در کنار آن مسجد سخن گفته شده است و سرانجام با بحث از بقیع و روضه ی نبوی (ع) به تعیین جایگاه دفن آن حضرت می پردازد. در اینجا هم سعی می کند اتفاق نظر مورخان و محدثان و نظریه مقبول شیعی را ارائه دهد. مآخذ درجه اول این بخش علاوه بر مآخذ قبلی عبارتند از: کافی کلینی (معتبرترین کتاب حدیث شیعی)، ارشاد مفید (بهترین شرح احوال امامان اهل بیت (ع) امامی صدوق و مفید و طوسی (که مآخذ حدیثی شیعه هستند) و روضه الواعظین ابن فتال، کشف الغمه اربلی، لمناقب ابن شهر آشوب و دلایل الامامه طبری و .... ق2