به نام خدا

 قسمت چهارم

 

در برنامه ی سمت خدا استاد فرحزاد کتابی را برای درمان وسواس معرفی کرد که  حاوی مطالب مطرح شده در برنامه می باشد .قسمتی از آن را در این مقاله در اختیارتان قرار می دهیم و در آینده گزیده مطالب دیگر نیز در سایت به اشتراک قرار می گیرد .

 

 

 

پیروی از شیطان

انسانی که به وسواس مبتلاست، در حقیقت عقل خود را کنار گذاشته و در بست از شیطان پیروی میکند. عبد الله بن سنان میگوید: نزد امام صادق علهیم السلام  از مردی که در وضو و نمازش گرفتار وسواس بود یاد کردم و گفتم: او مرد عاقلی است. حضرت فرمودند:

وأي عقل له وهو یطیع الشيطان،

 چه عقلی دارد که فرمانبری شیطان میکند؟

عرض کردم: «وكيف يطيع الشيطان، چگونه فرمانبری شیطان میکند؟»

فرمودند:

سله هذا الذي يأتيه من أي شيء هو؟ فإنه يقول لك: من عمل الشيطان؛ از او بپرس وسوسهای که به وی دست میدهد ازچیست؟ قطعا به تو خواهد گفت: کار شیطان است.)

 فرمودند: این شخص اصلا عقل ندارد. از مجانین است؛ چون مطيع شیطان است.

بنده خودم وقتی میخواهم غسل کنم، یک دقیقه طول می کشد. و برای وضو سی ثانیه فرصت لازم است. در باره وضو فرمودند:«غسلتان و مسحتان». یعنی وضو دو شست وشو است؛ شست و شوی صورت و دست. و دو مسح؛ مسح سر و مسح پا۔ عجیب است که برخی افراد این دین به این آسانی را به راحتی با توهمات شیطانی سنگین می کنند!

بعضی افراد نیم ساعت وضو میگیرند. چند ساعت در حمام خودشان را میشویند. حضرت فرمودند: اینها عقل ندارند و تحت فرمان شيطاناند.

اگر شک دارید؟ از خودشان بپرسید. بگویید: وقتی وضو و غسل و نمازت را چند بار تکرار میکنی، چه کسی میگوید این کار را بکن؟ خودش می گوید: خدا شیطان را لعنت کند! این کار شیطان است. وجدانش می گوید: این کار شیطانی است. ولی مبتلاست و نمی خواهد شیطان را رها کند.

اگر جلوی وسواس را نگیریم، گام به گام زیاد میشود و آرامش و خوشی و شادی و نشاط را از انسان می گیرد و فساد روح و جسم و دین و دنیا را به دنبال دارد. هم دنیا را از دست میدهیم، و هم آخرت را؛ و این همان خسران و زیان آشکاری است که قرآن می فرماید.

خير الدنيا والآخرة ذلك هو الخسران المبين، در دنیا و آخرت زیان دیده است. این است همان زیان آشکار. 

 

ادامه دارد ...

 

گردآورنده : محسن سقرجوقی فراهانی