به نام خدا

 قسمت آخر

 

در برنامه ی سمت خدا استاد فرحزاد کتابی را برای درمان وسواس معرفی کرد که  حاوی مطالب مطرح شده در برنامه می باشد .قسمتی از آن را در این مقاله در اختیارتان قرار می دهیم و در آینده گزیده مطالب دیگر نیز در سایت به اشتراک قرار می گیرد .

 

 

 

 

سرپیچی از فرمان خدا

پیغمبر خدا فرمودند: آنهایی که مسافرت می روند، روزه نگیرند. برخی گفتند: نه، ما روزه می گیریم و برخلاف فرمان پیامبر عمل کردند. این حرام و بدعت است. برخی افراد می دانند که روزه برایشان حرام است، ولی می گیرند. خدا به روزه ما نیاز ندارد. وقتی می گویند نگیر، اگر گرفتی برایت گناه می نویسند.

مشکل بزرگ وسواسی ها این است که حرف خدا و پیغمبر را گوش نمی دهند، ولی حاضرند حرف شیطان را گوش بدهند. می گویند: به دلم نچسبید، دلم می گوید: پاک نشد. دلت را رها کن و یک بار هم حرف خدا را گوش بده.

آدمهای وسواس و شکاک نمی توانند درست واجباتشان را انجام دهند. گناه روی گناه، ضرر به خود و ضرر به جامعه، اسراف، تضييع عمر و تضييع وقت، ناراحتی اعصاب، تمام وسواسی ها ناراحتی اعصاب دارند.

در آنجا نوشته اند: مرحوم آیت الله محقق داماد نقل می کردند که یکی از روحانیون سرحوض مدرسه فیضیه داشت وضو می گرفت و با خودش کلنجار می رفت و یک مقدار وضویش را طول میداد.

مؤسس بزرگ حوزه علمیه قم، مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالكريم حائری این صحنه را دیدند. جمله ای در گوشش گفتند و رفتند.

مرحوم آیت الله داماد می گفتند: این فرد تا عمر داشت دیگر سر حوض مدرسه دیده نشد. بعد از او پرسیدم: حاج شیخ به شما چه گفت؟ گفت: به من فرمود: اگر مردم این وضو را از تو یاد بگیرند و خیال کنند وضوی اسلام این است، در روز قیامت چه جوابی داری؟

چنان که نقل کرده اند: خود مرحوم آیت الله حائری وقتی برای وضو گرفتن سر حوض می آمدند، یک مشت آب به صورت می زدند، یک مشت به دست راست، و یک مشت هم به دست چپ و مسح سر و پا را می کشیدند و می رفتند. یعنی وضوی ایشان یک دقیقه بیشتر طول نمی کشید. این وضوئی است که اسلام از ما خواسته است.

یک وقت آدم در خلوت گناهی می کند و به خودش ضرر می رسد. یک وقت یک سنت غلطی می گذارد که به همه سرایت می کند.

سرایت وسواس به دیگران

یکی از خطرات وسواس مسری بودن آن است. برخی افراد وسواسی نوه و نتیجه هایشان هم وسواسی می شوند؛ چون یک عادت و فرهنگ غلط درخانواده پایه گذاری می کنند و دودمان خودشان را هم به این بیماری آلوده می کنند. اگر به خودتان رحم نمی کنید، به دیگران رحم کنید، به فرزندان و نسل خودتان رحم کنید؟

آیت الله مظاهری کتابی به نام «راهکارهای عملی درمان وسواس» دارند.

ترک واجبات

یکی دیگر از خطرهای وسواس این است که گاهی موجب می شود انسان واجبات را هم ترک کند. وسواس به قدری زیاد می شود که دیگر نماز نمی خواند، روزه نمی گیرند، به اعتقادات پشت پا میزند.

یک آقایی می گفت: خانم من وسواس است. خانه قرنطینه است. حق نداریم به لباس و کفشش دست بزنیم. حق نداریم نزدیکش برویم. می گفت: یک بار من میخواستم از این اتاق به اتاق دیگر بروم، کفش جلوی پا نبود. پایم را در کفش ایشان کردم که بروم. داد و فریاد که چرا پایت را در کفش من کردی.

گفت: خانمم را مکه بردم، به خانه کعبه روی کرد و گفت: ای خدا، تو را قسم می دهم که دیگر مرا نطلب، من نمی خواهم به زیارت خانه تو بیایم! اینجا نجس است. من اینجا می آیم نجس میشوم.

بر اساس روایات کسی مکه برود و آرزو کند که دیگر برنگردد، عمرش کوتاه می شود. این خانم قسم میدهد که خدایا مرا برنگردان. این خیلی خطرناک است. یعنی گناه روی گناه، تاریکی روی تاریکی. همه چیز مختل می شود. این هشدارها را جدی بگیریم. اختلال در نظام خانواده

وسواس انسان را به جایی می رساند که کانون خانواده به هم بریزد. طلاق و جدایی ایجاد کند. بسیاری از افراد وسواسی نمی توانند ازدواج کنند. برخی از افراد می گویند: خانم من می گوید: من وسواسی هستم و نمی توانیم صاحب اولاد شویم. بچه را چطور نگهداری کنیم؟

این بیمار مهلک زندگی دنیا و آخرت و روح و جسم و ظاهر و باطن و فرد و جامعه و همه چیز را متلاشی می کند. خداوند کمک کند تا از این قید و بند رها شویم و آنهایی که اهل وسواس هستند از این قطار پیاده شوند؟

امید به بهبود

وسواس خطرش جدی است. اما کسانی که به آن مبتلا هستند، هیچ وقت ناامید نباشند. اطرافیان هم سرکوفت نزنند و ملامت نکنند. انشاء الله راه حل های عملی و آسانی را در بحث های آینده ارائه خواهیم داد تا کسانی که به این ناهنجار مبتلا هستند بتوانند از چنگال آن رهایی پیدا کنند.

وسواسی نیاز به آرامش دارد. این که همه به او حمله کنند و آرامش او را بر هم بزنند، بدتر می شود و بیشتر به سمت شیطان می رود. اطرافیان باید به عنوان یک بیمار به او نگاه کنند.

کسانی که به وسواس شدید و حاد مبتلا هستند و خودشان زورشان نمی رسد با آن مبارزه کنند، باید به روان پزشک مراجعه کنند تا اگر دارویی نیاز هست برایشان تجویز کنند. البته برخی عقلشان قوی است و با هشدارهایی که می دهیم می توانند راحت از قطار وسواس پیاده شوند.

 

گردآورنده : محسن سقرجوقی فراهانی